مقالات

آشنایی با انواع کاغذ

انواع کاغذ

کاغذ ها از نظر ترکیب، طراحی، هدف و حتی وزن و ضخامت با یک دیگر متفاوت هستند. و نوع کاغذ مناسب می‌تواند به کیفیت و نتیجه نهایی کار چاپی کمک کند. و در کارهای مختلف چاپی ممکن است به انواع کاغذ نیاز داشته باشید.

کاغذ را از نظر نوع به سه دسته اساسی تقسیم می‌کنند که عبارت اند از:

  1. انواع کاغذ بر اساس جنس
  2. انواع کاغذ بر اساس اندازه
  3. انواع کاغذ بر اساس گرماژ

کاغذ

انواع کاغذ بر اساس جنس

کاغذ گلاسه (Coated Paper)

یکی از پرمصرف‌ترین و پرکاربردترین کاغذ در صنعت چاپ کاغذ گلاسه است. این کاغذ که معمولا یک رو یا دو روی آن لعاب دارد رنگ‌ها را به خوبی و شفاف نشان می‌دهد. از این کاغذ برای چاپ طرح‌های چند رنگ و تک رنگ استفاده می‌شود زیرا گرماژ بالا، سطح صاف و صیقلی آن باعث می‌شود کار با جلوه بصری و کیفیت بالا ارائه شود. به همین علت این کاغذ را یکی از بهترین گزینه‌ها برای انواع کارهای چاپی می‌دانند. از کاغذ گلاسه برای چاپ پوستر، کاتالوگ، بروشور، چاپ کارهای نفیس رنگی، چاپ مجله و کاغذ کادو استفاده می‌کنند. گرماژ کاغذ کلاسه از 90 تا 300 است و در بازار عرضه می‌شود.

کاغذ تحریر (Writing Paper)

کاغذهای که برای چاپ کتاب مجله‌ها، سررسید، سربرگ، برگه یادداشت، انواع پاکت استفاده می‌شوند به کاغذ تحریر شناخته می‌شوند. این کاغذ یکی از پرمصرف‌ترین نوع کاغذ در بین تمام اقشار جامعه است. کاغذ تحریر قابلیت چاپ بر روی هر دو صفحه را دارد و رنگ آن به پشت صفحه نفوذ نمی‌کند. این کاغذ نیز دارای گرماژ مختلف (70 تا 120) است اما پر مصرف‌ترین آن 70، 80، 100 گرمی است.

کاغذ پشت چسب‌دار

یک سمت این نوع کاغذ به چسب آغشته شده است که با یک روکش سیلیکونی در زیر آن پوشانده شده است. بعد از چاپ لایه سیلیکونی برداشته شده و امکان چسباندن کاغذ بر روی هر سطحی امکان پذیر می‌شود.

کاغذ الوان یا تحریر رنگی

این کاغذ به مانند کاغذ تحریر است و تنها تفاوتش رنگی بودن آن است. از آنجا که این کاغذ دارای رنگ‌های مختلف است معمولا برای متمایز کردن چیزی مانند نسخه‌های دو و سوم چاپ فاکتور مورد استفاده قرار می‌گیرد. یا از کاغذ‌های الوان گرم پایین برای چاپ تراکت‌های رنگی استفاده می‌کنند. این  نوع کاغذ با گرماژ 60 تا 80 در بازار موجود است.

مقوای پشت طوسی

این نوع از انواع کاغذ چاپ همان طور که از نامش کاملا مشخص است یک سمت آن دارای رنگ طوسی است و سمت دیگرش سفید و کار چاپ بر روی قسمت سفید انجام می‌شود. از این نوع کاغذ برای چاپ جعبه‌های بسته بندی استفاده می‌شود. این مقوا با گرماژ 200 تا 350 در بازار وجود دارد که پر مصرف‌ترین آن گرماژ 220 تا 250 گرم است.

مقوای پشت کرم (Manilla Back)

این کاغذ یا مقوا به مانند مقوای پشت طوسی است اما کیفیتی بالاتر از پشت طوسی دارد. این نوع کاغذ از مواد بازیافتی تهیه می‌شود. بیشترین کاربرد این نوع کاغذ در بسته بندی دارو، مواد آرایشی و بهداشتی مورد این چنین است.

پی وی سی PVC چسب‌دار

این نوع کاغذ یا همان ورق چسب دار از جنس PVC چسب دار است که برای چاپ لیبل مورد استفاده قرار می‌گیرد و بیشتر برای کارهای که در معرض آب هستند استفاده می‌شود.

کاغذ کرافت (Kraft Paper)

کاغذهای کرافت رنگی متمایل به قهوه‌ای دارند زیرا از سولفات خمیر پالپ تهیه می‌شود. این کاغذ از مقاومت نسبتا خوبی برخوردار است و عموما برای بسته بندی و کارهای هنری فانتزی مورد استفاده قرار می‌گیرد.

مقوای فانتزی

این نوع مقوا از بافت و رنگ‌های متنوعی برخوردار است و در ابعاد 50*70 و100*70 با گرماژ 120 تا 250 در چاپ مورد استفاده قرار می‌گیرد. از این نوع کاغذها برای چاپ کاغذ کادو، جعبه کادو،ساک دستی تبلیغاتی، کتاب‌های درسی، کارت دعوت، کارت تبریک، کارت ویزیت و… مورد استفاده قرار می‌گیرد.

مقوای ایندربرد

مقوای که در وسط و مغز آن از مواد بازیافتی استفاده می‌شود و خشک و محکم هستند. از این مقوا برای ساخت جعبه‌های با کیفیتی بالاتر از مقوای پشت طوسی استفاده می‌شود.

کاربن لس

کاغذ کاربن لس یا NCR داری یک نوع پوشش شیمیایی است که باعث می‌شود به مانند کاربن عمل کند و یک کپی از نوشته‌های به صفحه بعد منتقل شود. این کاغذ همان کاغذ الوان یا تحریر است که بعد از تولید با یک مواد شیمیایی ترکیب می‌کنند تا حالت کاربنی و کپی پیدا کند. از این کاغذ معمولا در فاکتورها استفاده می‌شود.

کاغذ سنگی

این نوع کاغذ که به تازگی تولید و عرضه می‌شود یک نوع کاغذ بازیافتی است که از قطع درختان و آلودگی محیط زیست جلوگیری می‌کند. مواد تشکیل دهنده در تولید این نوع کاغذ آب و اسیدهایی همچون پودر کربنات کلسیم موجود در آهک، پلی اتیلن پر چگالی و برخی مواد افزودنی چون کوپلینگ آگنت است.

ویژگی کاغذ سنگی:

  • ضد آب و ضد روغن
  • پاک نشدن جوهر چاپی
  • مصون در برابر هجوم حشرات
  • عدم تاثیر از دمای محیط
  • ماندگاری بالا

انواع کاغذ

انواع کاغذ چاپ بر اساس گرماژ

گرماژ کاغذ میزان ضخامت و کیفیت آن را مشخص می‌کند. در این بخش به معرفی انواع کاغذ برای چاپ بر اساس گرماژ می‌پردازیم:

  1. کاغذ تحریر ۷۰ گرمی: برای چاپ کتاب، استفاده در پرینتر، دفتر و… کاربرد دارد.
  2. کاغذ تحریر ۸۰ گرمی: پرمصرف‌ترین کاغذ برای چاپ کتاب.
  3. کاغذ تحریر ۹۰ گرمی: چاپ کتا‌ب‌های رنگی استفاده می‌شود.
  4. کاغذ تحریر ۱۰۰ گرمی: از این کاغذ برای بروشور چند لتی و پمفلت بیشتر استفاده می‌شود.
  5. کاغذ گلاسه ۹۰ گرمی: مناسب برای بروشورهای با تعداد صفحات بالا.
  6. کاغذ گلاسه ۱۱۵ گرمی: مناسب برای بروشورهای با کیفیت بالا و ضخامت کم.
  7. کاغذ گلاسه ۱۳۵ گرمی: مناسب برای کاتالوگ‌ها و بروشورهای کتابچه‌ای است.
  8. کاغذ گلاسه ۱۵۰ گرمی: مناسب برای پوستر، فلایر، بروشور، ساخت پاکت و…
  9. مقوای گلاسه ۲۰۰ – ۲۵۰ – ۳۰۰ گرمی: مناسب برای جلد کتاب و فولدرها، کاتالوگ تبلیغاتی دو لتی، بسته بندی و…

انواع کاغذ چاپ بر اساس اندازه (سایز)

کاغذ ها معمولا به دو صورت رول و شیت (کاغذهای برش خورده در ابعاد استاندارد بین‌المللی کاغذ) مورد استفاده قرار می‌گیرند. از کاغذ‌های شیت بیشتر در جامعه استفاده می‌شود. پر مصرف‌ترین کاغذ از نظر  ابعاد ۷۰×۱۰۰ (۴.۵ورقی)، ۷۰×۵۰ (۲ورقی)، ۹۰×۶۰ (۳ ورقی) هستند.

 

GSM چیست؟

ممکن است اصطلاح GSM را در رابطه با کاغذ دیده باشید و تعجب کنید که معنی آن چیست. GSM مخفف «گرم بر متر مربع» است و به وزن یک تکه کاغذ اشاره دارد. کاغذ با تعداد GSM بیشتر سنگین‌تر است، در حالی که کاغذ با GSM کمتر سبک‌تر است.

5/5 - (5 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *